Vetekransar och flätor

Jag har ju visat listan på allt som ska göras på gesällprovet i maj/juni. Nu har vi börjat med bageridelen, och det är bara att öva öva öva.
Vi är indelade i grupper, och ska turas om med de olika delarna: Matbröd/Thebröd, Kaffebröd/småbröd, Kavlade degar/vispade o rörda satser.






I torsdags hade min grupp kaffebröd och småbröd. Vi körde en stor vetedeg och övade på längder, kransar och vetebullar hela dagen. Nu måste man dels bestämma sig för vilka sorter man vill ha med på gesällprovet, och dels lyckas få dem perfekta. För mig är det en hel del jobb kvar alltså.

Jag fotade lite av allt, så det är inte bara mina egna grejer på de här bilderna.


Tvåfläta och fyrfläta. En sorts flätad längd ska vara med på gesällen.



Femfläta.



Fem- eller sexfläta (minns inte) och fyrfläta efter bakning.


Annan femfläta efter bakning.



Klippt längd. En sorts fylld klippt längd ska vara med på gesällen.



Fyllda, klippta kransar. Ska också vara med.



Flätad, fylld krans. Ska också vara med på gesällen.




Vi gjorde små saffransbullar till gesällbrevsutdelningen på konserthuset också (de som gjorde gesällprovet i våras fick sina brev igår).

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Oj, vad mycket fint! Ser så komplicerat ut, heja! Ni ska verkligen hinna med mycket på gesällprovet (helt ärligt så skrev jag gasellprovet först, känner mig verkligen smart här framför datorn) ;)

2011-12-03 @ 18:23:36
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0