Att bygga krokan

Det är ett tungt jobb. Att spritsa mandelmassa med maskin är inte så lätt som man kan tro.




Moa Brink visar hur man sätter ihop alla delar med karamell.





Här är alla färdiga byggen. Krokan är alltså bara mandelmassa (och eventuellt äggvita), som man spritsar ut och formar till snirkliga bågar och grejer. Ringarna fyllde vi med karamell.

Det är ett väldigt traditionellt bakverk, som man ofta hade på bröllop under 1800-talet. Jag tycker de är jättefina, och skulle gärna haft en på mitt bröllop, om jag nu hade haft planer på att någonsin gifta mig.






Allihop är ju rätt så lika, men här är i alla fall min, med marsipanrosor och sådär.


Kommentarer
Postat av: Pyrola

Men guu så tjusigt!

2012-01-08 @ 21:46:37
URL: http://denriktigapyrola.blogg.se/
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Nej, vad tuffa! Kan tänka mig att det inte är det lättaste :)

2012-01-10 @ 16:00:15
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: John

Krokan låter ju som något sjukt mäktigt och ont. Typ Darth Vaders chef eller ett sjukt pampigt bakverk som brukade serveras på bröllop på 1800-talet.

2012-01-11 @ 15:46:34
Postat av: Peggy

Hej Moa, tack för att du ger/gör lite extra av din utbildning genom att dela med dig.. Jag undrar vad ni gjorde plattan/ mellan våningen av? Kavlade du bara ut krokan smeten till en rundel? Eller är dt annat material?

2012-01-29 @ 11:05:41
Postat av: Vanessa

Peggy: Jag heter inte Moa, utan Vanessa. Hoppas jag inte har råkat skriva fel någonstans, haha.



Plattan är också gjord av mandelmassa, som vi bara kavlade ut.

2012-01-29 @ 14:23:17
URL: http://merasocker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0