Arbetsprov i bageriet

Några dagar efter att alla gesällprov var färdiga var det dags för nya elever att göra arbetsprov.
40 personer kom och bakade, och 18 av dem får börja på skolan nästa år. Vi var där och assisterade lite, vispade grädde, gjorde smörkräm och delade ut degar.



Det var lite jobbigt att se på nästan. Jag minns ju själv hur osäker jag var när det var jag som stod där för ett år sedan och skulle klippa kransar och göra tårtor. Alla andra var så duktiga, och mina bröd var så fula, mina biskvier var platta och tårtorna var säkert inte som de skulle vara. Och hur pikerar man snyggt när händerna skakar för att man är så nervös?
 
Nu borde de som provbakade ha fått sina antagningsbesked. Är det någon av er som läser bloggen som var på skolan och sökte? Någon som kom in och ska gå till hösten?
Och om ni inte kom in, sök nästa år igen! Det är många som kommer in på andra försöket, och det är en utbildning man inte vill missa.

Kommentarer
Postat av: Molly

Jag kom in! Jag fick mitt brev igår! :)

Svar: Grattis!! Det var du som gick vux i Kristianstad?
merasocker.blogg.se

2012-06-28 @ 14:20:46
Postat av: Molly

Nej jag har gått den i Stockholm fast jag kommer ifrån Gotland.

Svar: Aha. Ska du flytta ner till Kristianstad efter sommaren då?
merasocker.blogg.se

2012-06-29 @ 11:56:36
Postat av: Molly

Ja det skall jag, Gotland är alldeles för långt att pendla :P Jag har pratat lite med dom på Gratia Dei men jag ligger på gränsen på deras listan så där vet jag inte om jag får något boende, men så står jag i Abk's bostadskö också så någstans hittar jag nog att bo på :)

2012-06-29 @ 17:03:45
Postat av: Molly

Tja nästan :P jag fick idag ett hyreskontrakt från Gratia Dei och där så börjar man hyra ut den första augusti så jag kör nog en vända då jag flyttar dit mina saker sen så flyttar jag nog inte in förrän någon dag innan. Det är lite knöligt start datum på skolan för mig :P mittemellan bröllop och medeltidsveckan och ännu ett bröllop så jag måste pendla runt lite :) men det skall nog gå bra!

Vad skall du göra nu när utbildningen är slut?

Svar: Åh vad härligt. Jag ångrar lite att jag inte bodde i kyrkan. Istället pendlade jag med tåg från Malmö, och det blev fruktansvärt långa dagar ibland.
Nu ska jag jobba. På måndag börjar jag på Söderberg & Sara i Ystad. Sommarjobb, och sen får vi se. Om jag får jobbar jag gärna kvar där, men annars hittar jag något annat.
merasocker.blogg.se

2012-06-30 @ 10:38:09
Postat av: Molly

Åh men det låter ju härligt! Jag såg lite bilder där ifrån (både dina och från deras hemsida) och det ser ut och vara ett riktigt bra bageri
Förresten hur lång tid tar det att åka mellan Malmö och Kristianstad? Hade tänkt att flyga ner det går lite snabbare då :P Jo det känns rätt skönt att jag fick rum så nära skolan för jag kan tänka mig att det kommer bli många långa dagar när gesällen närmar sig..

Svar: Tåget tar en timme från Malmö till Kristianstad. Sen får man ju ta buss ut till skolan, så en och en halv kanske.Vad härligt förresten, att nästa klass också får en gotlänning. Det borde alla klasser ha :)
merasocker.blogg.se

2012-07-01 @ 12:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0