Sugarpaste - bra eller blä?


Jag har något emot sugarpaste, så är det bara. Det har jag haft ganska länge, trots att jag inte ens har testat att jobba med det.
Men nu har vi haft en kurs i att göra sockerblommor. Ett par dagar har vi suttit med detta, så nu vågar jag uttala mig lite, och jag måste säga att jag tycker ungefär likadant fortfarande.


OBS! Nu är det dags att scrolla ner till bilderna om ni inte vill läsa en lång utläggning om vad jag har emot sugarpaste.



Först och främst; Jag tyckte att det var jätteroligt! Jag älskar att sitta med sånt här; bygga, forma och måla. Sånt där pyssel med en massa detaljer, det är kul!
Men jag har ändå svårt att förstå hur det har blivit så populärt till bakverk.


Det är inte gott. Man äter inte precis upp en ros av sockerpasta. Det roliga med konditori är ju, tycker jag, att göra vackra saker som sedan ska ätas. Att man är begränsad till vissa material och inte kan lägga frigolit i tårtan eller bygga ihop den med stålpinnar.
Om någon nu skulle få för sig att äta rosorna ändå, så har vi ju problemet med ståltråden. Alla rosor och blad sitter på en bit ståltråd med floristtejp, så nej, det är inte ens ätbart längre. Där tycker jag man tappar hela poängen. Varför inte bara använda lera då?

Ståltråden kan man ju i och för sig skippa, och det är väl inte många som har det på sina tårtor heller. Men ändå, sugarpaste smakar inte särskilt gott. Jag tycker dessutom att det ser plastigt ut. Lite för slätt, lite för perfekt för att vara aptitligt. Den här grejen har jag svårt för med en del bakverk också. Moussetårtor till exempel, det ser så perfekt ut att man inte tror att det går att äta. Marsipan ser mer levande ut, tycker jag, för det har lite struktur, och det smakar dessutom mer än bara socker. Så till tårtdekorationer föredrar jag det framför sockerpastan. Men mina favoriter är fluffiga, gräddiga, krämiga desserter, som får en att börja dregla bara man ser dem.

Och så alla verktyg. Till varenda blad finns det speciella verktyg och utstickare. Jag menar inte att det gör det enkelt. Det är fortfarande ett hantverk att få till alla detaljer och få liv i blommorna, men jag tycker ändå att det blir för lite utrymme för det kreativa. Visst, man gör det till sitt eget genom att forma alla småsaker och sätta färg på allting, men ändå. Det är ju också en del av det roliga annars, att man måste hitta egna sätt att få dekorationerna att se ut som man vill.


Så nä, jag kommer inte börja använda sugarpaste till mina bakverk. Jag håller mig hellre till grädde och marsipan. Om jag får tid att sitta och göra blommor igen gör jag det däremot gärna ändå, för det var verkligen roligt. Jag önskar att jag hade allt material hemma och kunde sitta och pilla med det, men på mina tårtor skulle det nog ändå inte hamna.




Vi flyttade ihop våra bänkar till ett långt pysselbord, och så drack vi glögg och hade det jättemysigt.




Mina rosor innan färgläggning.




Äntligen färdig med min första kreation i sugarpaste. Det tog tid, men blev bra. Allt utom
stjälkarna är alltså ätbart.









Och så några bilder till på mina två buketter. Vi använde färg i pulverform när vi målade, och även den är ätbar.







Kommentarer
Postat av: Sofia Beets

Supersnyggt! Men jag förstår vad du menar med dina argument mot det. :)

2011-12-17 @ 01:21:10
Postat av: Magdalena

Kan nog hålla med dig ang. sugarpaste..smakar inget vidare och är dessutom för dyrt och jobbigt att få tag på tycker jag.. inte jätte jobbigt kanske, men tillräckligt för att jag ska välja marsipan istället. Och så är jag helt emot hela grejen med blommor av ätbart material som man ändå inte kan äta!

2012-01-04 @ 14:24:00
URL: http://magdalenalarsson.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0