Män behöver surdeg på burk

Den där härliga burk-surdegen var tydligen inte en sådan flopp som jag trodde. Pris för årets produkt tog jästbolaget hem, på dagligvarugalan.

Eh... va?

Jag fick stå modell när vi upprördes i bageriet, och Per ville facebooka om saken.


Jag har inte testat surdegen, men jag trodde verkligen inte att den skulle sälja särskilt bra. När hela trenden går ut på att man ska ha sin egen mysiga hemmagjorda bubblande surdeg som måste ha passning under semestrarna och sprider en härligt levande doft i det välinredda hemmet, så finns det väl ingen som skulle betala pengar för att få en färdig från butik?

Enligt andras recensioner har den ju ingen jäskraft heller, och utan hjälp från ett halvt paket jäst blir det visst inget bröd.
 
Märkligt är det. Men det jag stör mig mest på är nog juryns motivering: "Vinnare av Årets Produkt bygger på insikter om målgruppens behov av eget skapande, framförallt bland män".

Eh... Va?
Män klarar inte av att göra egen surdeg?
Eller har män inte tid att göra egen surdeg?
Män måste ju verka duktigare än de är, så ifall de inte kan göra surdeg ska de ändå kunna låtsas att de kan?
Mäns behov av eget skapande är större än kvinnors?
Män har viktigare saker att göra än att mata surdegar, men det har inte kvinnor?
Män har ett större behov av burksurdeg, för det är så jäävla inne med surdegskillar att de måste baka varesig de har tid eller inte?

Jag förstår inte. Så sjukt onödigt med det lilla tillägget i motiveringen. Nu suckar jag åt världen och går och lägger mig.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erik Stenlund-Gens

Ja, dumheter är det. Som jag läser motiveringen verkar det som att män har ett stort behov av just eget skapande. Och det kan en ju förstå; när män bakar är det konst, när kvinnor gör det är det mat. Enkelt. Jag undrar vilken av Jästbolagets produkter som speciellt riktar sig mot kvinnor?

2012-10-23 @ 01:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0