Enkel, snabb, billig och god kladdkaka

Jag lovade ju att ge er mitt favoritrecept på kladdkaka, och eftersom jag själv bakade en igår så passar det väl bra nu.



Mamma gjorde alltid den här kakan när vi var små och i akut behov av sötsaker. Den går fort att göra, är enkel och billig, och har inte en massa skumma ingredienser i sig. Jag är alltid lite anti recept där man ska ha kondenserad mjölk, dumlekolor, jordnötssmör, muscovadosocker, marshmallows eller vad det nu kan vara. Sånt som inga normala människor har hemma, och som plötsligt gör att det kostar en förmögenhet att bjuda på lite kakor. Visst, det kan bli gott, och det kan vara kul att testa annorlunda saker, men ärligt talat så går det att göra minst lika goda bakverk av sånt man alltid har hemma i skåpen.
Så, den bästa kakan någonsin, alla kategorier, måste vara den här.




Kladdkaka, 8 bitar

100g smör
2 ½ dl strösocker
2 ägg
1 ½ dl mjöl
4-6 msk kakao
ev. 1-2 tsk vaniljsocker



Sätt ugnen på 175°C. Smörj och bröa en ganska liten form (20 cm). Jag använder kokos till formen, men vanligt ströbröd går ju också bra.
Smält smöret i en kastrull, ta av den från plattan rör sedan ner alla ingredienser. Det kan vara bra att sikta mjölet och kakaon.
Häll resten av smeten (den du inte har ätit upp alltså) i formen, och sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Kolla den noga, för den blir lätt torr om den är inne för länge.



Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Härliga bilder - ser enormt lockande ut <3

2011-11-16 @ 00:46:51
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0