Budapestrulle i miniformat

Det var längesedan jag bakade utanför skolan nu, men idag blev det budapest här hemma. Receptet ligger nedanför bilderna. Jag använde mandel istället för hasselnötter, eftersom jag tänkte bjuda en allergiker. Hasselnötter blir egentligen godare.
Och så tycker jag inte om mandariner, så jag tog aprikos.



Budapestbakelser brukar ju vara en vanlig längd, skuren i bitar. Men jag tänkte att det är lite tråkigt, så
jag gjorde en massa små rullar istället. Lite olika stora, för jag visste inte vad som skulle bli lagom när jag spritsade ut.
Detta är mitt bidrag till Månadens Sötsak. Väldigt söta, perfekta att ge bort.




























Budapestrulle
6 äggvitor
3 dl strösocker
50g marsanpulver
100g finhackad eller mald mandel

3 dl grädde
en halv burk aprikoser

Vispa upp äggvitorna och häll i sockret, vispa till en maräng.
Vänd ner marsanpulvret blandat med mandeln, och spritsa ut
smeten i strängar på bakplåtspapper.
Baka av i 175 grader. Mina tog kanske 10 minuter, men de var ju skitsmå.
Låt svalna, vänd och dra av bakplåtspappret.
Bred på grädde och släng på lite aprikos. Rulla ihop, spritsa smält choklad
och sikta över florsocker, eller bara sikta kakao istället.
Tadaa!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!



Vilken rolig idé! Den ska jag nog testa någon gång!!

2011-10-23 @ 19:00:54
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Nej, vad smart! Budapestrullen är en av mina stora favoriter, men en GIGANTRULLE tar ju aldrig slut- de är ju mäktiga så det förslår <3

2011-10-24 @ 12:37:59
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Rebecka

Men åh.. varför såg jag inte din blogg tidigare idag, jag ÄLSKAR miniformat :) Jag gjorde för första gången budapestrulle idag, fast stort format. Jag inseér nu att jag får göra detta fler gånger inom en snar framtid, men minisar då. Tack för inspirationen :)

2012-02-09 @ 22:38:52
URL: http://www.madebyrebecka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0