Bitar och tårtor

Vi har fullt upp med träning inför gesällen nu. Tiden går för fort, och det är mindre än två veckor kvar (Jag vill spy...). Igår fick vi i alla fall veta att vi klarade teorin. Det var tydligen första gången som alla i klassen fick godkänt på första försöket. Så det var kul, men det säger egentligen inte så mycket mer än att vi är bra på att plugga.

Efter praktiken har vi dels åkt på en himla massa resor (okej, två stycken), och dels kört ganska mycket kondis. Bitar, bakelser och tårtor är ju alla delar av gesällprovet.


Hela klassens samlade kondisbitar efter första dagarna. Biskvier, dammsugare, mazarinbitar, tosca, makroner och gräddbullar till exempel.


Jag gjorde minttryffel och en mazarinbit med lite eldad marsipan på. Det är jättesvårt att bestämma vilka fem sorter man ska välja att göra till gesällbordet, men de här två får säkert vara med.


Sen kom Tony Olsson (för er som inte vet så är det typ samma som Gud i konditorivärlden) och hade en tårtlektion med oss. Klassiker i ny tappning.




Didriks tårta (min egen var definitivt inte värd en egen bild). Budapest 2.0


Didriks Napoleon. 


Sen har vi bara övat, övat och övat. Först måste man ju testa sig fram för att bestämma vilka bakelser och tårtor man ska välja. Sen måste man bestämma hur man vill dekorera dem. Och sen ska man helst lyckas också. Vanliga princessbakelser är ju ett helvete till exempel. Men jag har tänkt köra mycket traditionella grejer, så jag har inget val. Princessen ska med, och den ska bli snygg!



Chokladtårta (+ en bouchee). Och så lilla princesstårtan, som måste få mer skrafs på sig.


Kommentarer
Postat av: Salt

Allt ser så vackert ut. Shit. Önskar jag kunde göra sånt där också.

Du fattar inte hur mycket jag gillar din blogg (och dig för den delen, du är riktigt jävla fin.)

2012-04-24 @ 23:42:59
URL: http://dustparade.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vad är det i mazarinbiten och hur "eldar" man marsipan? :)



Sjukt fina tårtor ni gjort! Bra inspiration! :)



När har ni konditorigesällen? Lycka till! :)

2012-05-27 @ 18:06:09
URL: http://chancetodance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0