Slapp söndag och kladdkaka (med recept)

En helt ledig söndag, det gillar jag. Eller rättare sagt, det behöver jag, annars blir jag för stressad.

Jag har varit lagom seg, men ändå hunnit städa lite (väldigt lite, men ändå), göra kladdkaka och träna. Jag har hittat en sån där fånig dansklass som jag älskar. "Sh´bam" (shbääääm!!), och den är på söndagförmiddagar, vilket passar mig utmärkt. Annars blir det mest gym nu, eftersom all gruppträning är på kvällar, när jag sover.



Den här kladdkakan är en lite ändrad variant på ett recept jag hittade i en kladdkakebok här hemma. Och så en påhittad glasyr med chokladbitar i. Jag tog lite vad jag hade hemma. 

Den är i alla fall god, och lätt att göra. Men det finns enklare. Nästa gång jag är hos mina föräldrar ska jag ta med mitt favoritrecept på kladdkaka, så ska ni få det också. I den är det ingen choklad, utan bara kakao. Men den blir ändå jättegod, och jag gillar kakor man kan baka utan att behöva gå och handla extra ingredienser.


Kladdkaka
115 g smör
115 g mörk choklad
3 msk starkt kaffe
3 dl brun farin
3 ägg
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
Sätt ugnen på 180 °C.
Värm smöret, chokladen och kaffet i en kastrull på låg värme, tills allt har smält. Låt svalna en stund.

Vispa upp äggen. Rör ner socker och ägg i chokladsmeten. Sikta mjölet och kakaon och rör ner det också. Häll smeten i en form och grädda i kanske 20-25 minuter (Min var inne i en halvtimme, och den blev lite för torr).


Glasyr
Typ 2 dl kesella
½ dl grädde
Ett par matskedar sirap
Choklad, kanske 200g
Smält 100-150g av chokladen i micro eller över vattenbad. Akta så den inte bränns om du kör i micron.
Rör ihop kesella, grädde och sirap i en skål. Häll ner den smälta chokladen och vispa en liten stund med elvisp.

Hacka resten av chokladen fint, och rör ner i glasyren.
Bred ut över kladdkakan när den har svalnat.




Tur att jag är så jäkla snygg när jag äter kladdkaka, att jag måste fota mig själv...



Upp till praktiken om sex timmar. Jag får väl krypa till kojs snart. Godnatt på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0