Banditteatern - en tårta

I somras gjorde jag en tårta för Banditteatern. För er som inte vet vilka det är, så kan jag passa på att tipsa om dem, eftersom jag själv har blivit helt frälst. Banditteatern är en teatergrupp i Malmö, som håller på med teater och berättande i olika former.

Min favorit är förstås improvisationsteatern: Banditimpro. Efter deras föreställningar har man träningsvärk i alla skrattmuskler i flera dagar.









I somras hade Banditteatern en klistermärkestävling, och min tårta var priset som delades ut till vinnaren efter en föreställning.




Jag gjorde en Red velvet-tårta, där man har hur mycket karamellfärg som helst i smeten, och fyllningen var det färskost i. Jag gillar smaken, men den är lite speciell eftersom det är yoghurt och vinäger i själva kakan. Jag kan tänka mig att många bara tycker att det smakar konstigt.




Jag strök upp den med fyllningen, och täckte den med svart och röd marsipan. Jag är inget fan av sugarpaste, så jag försöker att använda marsipan även när jag ska modellera och göra blommor och dekorationer. Det smakar mer än bara socker, och har lite struktur i sig. Dessutom är färgerna lite dova och jag tycker det ser mer ätbart ut.
Jag skar ut loggan i det röda marsipantäcket innan jag la på det, så det var lite knepigt att få allt att hålla ihop. Men det gick till slut.




En bild till, från när tårtan var på plats. Lite väderbiten och så.




Både jag och vinnaren fick varsin "Irish drinking song". Han om sitt klistermärke, jag om tårtan.


Är ni sugna på impro? Då tycker jag att ni ska gå på Avatarimpro i Malmö den 14:e september. Själv kan jag inte gå tyvärr, men det blir fler tillfällen.

Kolla Banditteatern på facebook, banditimpro på youtube, eller deras hemsida Banditteatern.se.



Kommentarer
Postat av: Empa

ÅH, red velvet är verkligen något av det bästa jag vet om. Har dock aldrig lyckats med färgen, heh. Tårtan såg hur god ut som helst.

2011-09-10 @ 01:04:29
URL: http://dustparade.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0