Grötplättar

Ja, idag är jag hemma, snörvlar och tittar på regnet. Jävlar vad det öser ner!

Jag har precis ätit upp mina grötplättar. Tänkte visa bilder på dem, men upptäckte att jag har glömt kamerans minneskort hos Micke. Men det är ett tips i alla fall, om man har lite längre tid på sig att göra frukost, eller om man har överbliven gröt någon morgon.

Idén har jag nog fått från Mollys Hälsoblogg, där jag hittade två recept nu: Skotsk gröt och Sannas plättar. Men man behöver nog inte något recept egentligen. Ta din vanliga gröt (för jag antar att alla äter gröt till frukost), släng i ett ägg eller två, och stek plättar.


Jag brukar variera min gröt med olika gryner/mjöl, men idag blev det såhär:

½ dl  havregryn
½ dl  rågflingor
2 st  hackade torkade plommon
2-3 dl  vatten
Lite linfrön
Lite psylliumfrön
Salt, kanel, kardemumma

Koka allt en stund, rör ner två ägg och stek till plättar.


Kanske lite onödigt krångligt recept på gröt, det där. Men man bajsar bra i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0