Surdegsguden Sébastien

En facebook-diskussion om surdegsburkarna ledde mig in på Sébastien Boudets blogg, där hans hängivna fans kom med föslag på ett nytt ord för surdegsbröd. Det om något får mig att aldrig mer vilja ta i en surdeg (typiskt dåligt när jag jobbar med det).

Boudet är en bagare/konditor som har blivit mycket populär bland surdegsfanatiker. Han bloggar, sommarpratar, har skrivit en bok, och han är bra på att tycka mycket. Många älskar hans starka åsikter; Han vågar stå upp för vad han tycker och kritisera den svenska bageribranchen och blablabla.


Själv har jag lite svårt för vissa bitar, även om hans brödfilmer är fina. Särskilt svårt har jag för hans stora skara av hängivna fans, som blint följer varje steg han tar. Säger Sebastien att jäst är satan, så är det så. Föreslår han att man ska vända uppochner på surdegsburkarna i butiken, så gör folk det. Han blir hyllad som en gud varenda dag, av sina trogna läsare.

Och om han säger att surdegsbrödet behöver byta namn, så tycker varenda människa på den där bloggen att han har rätt. Omkring hundra nya namnförlag trillade nog in där. Jag läste en del och ville mest kräkas på alla flummiga harmoniskt klingande ord.(och då är jag ändå waldorfbarn).
e
Gladbröd, kärleksbröd, äkta bröd, konstbröd, nakenbröd, blygbröd eller levande kärleksbröd! Visst drunknar man i allt äckligt fjäskeri? 

Jävla prettobröd är mitt förslag.

Kommentarer
Postat av: puttebro

Vanessa <3

2012-10-09 @ 18:33:44
Postat av: Per Dinoussard

Blygdbröd tycker jag.

2012-10-25 @ 16:57:25
Postat av: Sebastien Boudet

Du låter väldigt bitter Vanessa...

Svar: Nädå, så hemskt bitter är jag inte. Det bara kryper i hela kroppen när jag läser alla de där namnförslagen. Jag har svårt för när folk försöker romantisera saker genom att använda varenda adjektiv de har i sin vokabulär. Och det är läskigt att se hur okritiskt dina läsare tar till sig allt du skriver (oavsett om det är bra eller dåligt). Du är som en Gud för dem, och vad du än gör så är det rätt. Självklart finns det en anledning till att folk gillar dig, men det är aldrig bra att höja någon till skyarna sådär, och börja lita blint på allt hen säger.
Sen trivs jag med den bittra stilen. Jag försöker bara väga upp med lite negativitet här i världen, men innerst inne är jag ganska förnöjsam.
merasocker.blogg.se

2012-11-01 @ 22:52:13
URL: http://www.brodpassion.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0