Kavlade degar

Förutom de klassiska tårtorna, har vi hunnit med två dagars bageri den här veckan. Vi är fortfarande indelade i grupper, och för oss var det kavlade degar som gällde. Kavlade degar är alltså smördeg och wienerdeg, där man kavlar in smör i den färdiga degen. Kavlar och viker, kavlar och viker.
Som vanligt har det blivit stressigt för mig, eftersom jag är så jäkla långsam. Men det har gått ganska bra ändå. Roliga dagar!


Jag började med några olika wienerbröd. Tre stycken ska vara med på gesällprovet, så jag provade lite vikningar, och jag tror att jag har bestämt mig för vilka det ska bli. Sedan gjorde jag en borgmästarkrans, som också ska vara med på gesällen. Det är en fylld och flätad krans av wienerdeg. Där behöver man inte välja alltså, utan "bara" öva tills man får den perfekt.



Skuren deg till spandauer.



Blivande borgmästarkransar.


^



Färdig borgmästarkrans.



Olika wienerbröd. Lite glasyr hade ju inte skadat där.



Didrik fyllde några med äpple och sylt. Han gjorde dem skitsnygga sen, med gelé och florsocker och grejer.




När jag äntligen hade gjort slut på all wienerdeg kunde jag börja med smördegen. Det tar ju en evighet att bara få klart själva degarna, med kavling och så. Men jag hann göra bouchéer och fjärilar i alla fall. Bouchéer är obligatoriskt, och oj vad jag måste öva. Krångligt är det.



Utstansade bottnar.



Bouchéer innan bakning.



Efter bakning. Det är rätt coolt vad man kan göra med smör, mjöl, ägg och vatten.






Smördegsfjärilar. De blev inte helt okej, men jag hoppas på det där man hör ibland, att övning ger färdighet.

Kommentarer
Postat av: ♥ Lisabeth

Kul att se från en annan skola, ni är dock MYCKET proffsigare!! =) Ska göra samma saker ungefär imorgon iskolan, dock kommer det nog inte bli lika snyggt som ditt, riktigt fint!!

2012-04-17 @ 19:04:57
URL: http://lisabeth.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0