Chokladfestivalen 2011, en himla massa bilder


Oj oj oj, vilka dagar jag har haft...







Det började självklart med att det blev en himla massa strul med bussresan. Men vi kom iväg, två timmar sena i en alldeles för liten buss.






Direkt upp till Delicato för ett studiebesök. Vi fick fina kläder, och en stressig visning i fabriken, och en hel del chokladbollar förstås.






Vi kom till Nordiska muséet, trötta efter alldeles för lite sömn, och där var det dags att börja jobba. Onsdagen och torsdagen fick vi flytta kylar och frysar, sätta i ordning alla bord, städa och lyfta grejer. Ställa i ordning vår monter, och sätta upp våra chokladskulpturer. Hur mycket jobb som helst fanns där.




Sista fixet med skulpturerna.




Hoppa lite och så.




Göra montern fin.




Köra pallar med grejer, ställa i ordning allt.




Hej klassen! (sitter Gustav Vasa och gör tummen upp?)




Vi fick fina skjortor, och mössorna åkte på igen. Yrkesbagare.se




Vi hjälpte utställarna också. Här är Berikssons monter.





Patrik i vårt lunchrum.




Där fick vi bröd och ost om vi var duktiga.





Det blev jättefint i vår monter, och vi sålde slut på allt sista dagen! Sara hade gjort Bolt i choklad, och honom lottade vi ut.














Det var ju en massa tävlingar också. Den största var Årets Konditor såklart, och fem duktiga klasskamrater var assistenter till de tävlande. Ovanför är Fredrik Johansson mitt i tävlandet.



Vinnare blev Josefine Baumman, och här är hennes färdigdukade bord.




Fredrik Johanssons bord.







Vi hade som sagt mycket jobb. Från nio på morgonen till nio på kvällen, ungefär. Vi sålde vatten och skötte marsipanhörnan och vår egen monter, och sen hjälpte vi till på tävlingarna och gjorde lite allt möjligt. Så det var knappt att man hann gå ett varv och handla på mässan. Men gud vad kul det är att jobba så! Jag älskar det. Lite för jobbigt för att det ska funka någon längre tid, men några dagar är det bara härligt.






Det enda jag såg av Stockholm på fem dagar var vägen mellan hotellet och Nordiska muséet. Men den var i alla fall fin.







Jag var assistent vid Årets Hemmakonditor. Anna-Eva Andersen vann, och i juryn satt bland annat Mia Öhrn och Josefin Craaford.







På söndagen avgjordes ju chokladskulpturtävlingen också. Här står Tony Olsson och väger röstlapparna. Vi kom trea med vår Hattstuga. Om du vill se bilder på alla bidragen, klicka här.


Ja, det var fem sjukt roliga dagar, och jag är heeelt slut.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad kul, Hattstugan var en av mina favoriter! Nej, jag var bara en "vanlig" besökare, men när vi tog en fika satt vi precis bakom Flickorna Kanolds och fick studera hur det gick till :)

2011-10-18 @ 10:20:17
URL: http://lisalan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0