Rosor av karamell

Igår visade jag hur det ser ut när vi kokar karamell. Idag blev vi färdiga, även om det var knappt för min del. När jag var klar hade de andra redan städat. Stressigt värre, men ack så roligt. Jag vill göra meeer!





Karamellklumpar och en ros. När man drar karamellen, som Sara visade på bilden igår (fast mer seriöst), blir den ljus och glansig. Sen skyndar man sig som fasen att göra blomblad innan den stelnar igen.



Min färdiga... grej.



Och några av de andras. En massa karamell blev det.





Och här ovanför är allihop.
Nu har vi två dagars bageri, och nästa vecka fortsätter vi koka karamell, för då ska vi blåsa den, som glas. Jag undrar just hur det ska gå.

Kommentarer
Postat av: Pyrola

Du är gäääälen! Fifan vad snyggt ååååh! Massa bilder på blåskaramellen sen också tack. heh

2012-01-18 @ 22:46:13
URL: http://denriktigapyrola.blogg.se/
Postat av: Minna Nilsson

Det där ser såååå roligt ut. Jäger sa att han inte riktigt vågade tipsa mig om sidan och han har väl rätt. Dock bör man väl använda marmorbänkar (eller i alla fall sten) vid karamelltillverkning om jag minns rätt från polkagrissidorna i kokboken, så det lär väl inte hända här. Tyvärr. Ser fram emot fler uppdateringar!

2012-01-18 @ 23:22:11
URL: http://365recept.synvinklar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0